Garantievoorwaarden

Tandartsen hebben een zogenaamde inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. Dit betekent dat wij als tandartsen verplicht zijn om de behandeling zo goed mogelijk uit te voeren. Wij moeten ervoor zorgen dat u bijvoorbeeld niet onnodig pijn lijdt en dat de behandeling zo goed mogelijk uitgevoerd wordt.
Er bestaat geen officiële, gereguleerde resultaatverplichting voor tandartsen. Hierdoor is er ook geen sprake van garantie op de geleverde zorg. Dat komt, omdat elk gebit anders is en het resultaat daardoor ook per persoon kan verschillen.

Garantieregeling

Als een behandeling niet het gewenste resultaat heeft kunnen wij u in bepaalde situaties wel tegemoet komen middels een (gedeeltelijk) kosteloze herstelbehandeling. Voorwaarden voor het gebruik van de garantieregeling is dat:

  • 1 U minimaal ééns per jaar uw gebit hebt laten controleren en verzorgen in onze tandartspraktijk;
  • 2 Het gebit dient thuis goed verzorgd te zijn;
  • 3 Door derden mogen geen wijzigingen in het betreffende deel van het gebit zijn aangebracht;
  • * Vulling: coulance 100% gedurende 1/2 jaar (m.u.v. verdoving). Bij mensen die zeer sterk knarsen wordt 1x gratis overlegd, daarna is het eigen risico.
    Voor tanden en kiezen die eigenlijk een kroon nodig hadden en waarbij is gevuld (i.v.m. financiën) geldt geen coulanceregeling.
  • * Vullingen melkgebit: geen coulance mogelijk.
  • * Wortelkanaalbehandeling (endo): geen coulance. Een tandarts boort niet te diep, het gaatje zat te diep. De laatste boor boort namelijk niet actief, maar passief. Bacteriën maken de kies zacht van binnen en het schoepenradboortje volgt het zachte materiaal. Daarom zijn controle foto’s belangrijk; we willen liever vullen vóórdat er problemen ontstaan. Mocht dus een wortelkanaalbehandeling volgen op een vulling dan is er geen sprake van coulance. In het geval van een reeds gelegde wortelkanaalbehandeling geldt hetzelfde: geen coulance.
  • * Instrumentbreuk bij een endo: Tijdens de wortelkanaalbehandeling bestaat een heel klein risico op instrumentbreuk. Dan is soms een doorverwijzing naar de endodontoloog noodzakelijk. Ook hierbij geldt geen coulanceregeling.
  • * Last na extractie: het vastgestelde tarief voorziet niet in een coulance consult.
  • * Kroon- of Brugwerk:
    Geen garantie op normale slijtage door gebruik.
    Gedurende 1 jaar volledige coulance op het tarief excl. techniekkosten.
    Daarna 66% het tweede jaar, 33% het derde jaar en 0% vanaf het vierde jaar. Indien er sprake is van een ondeugdelijke materiaal zal het tandtechnisch laboratorium over het algemeen een vergelijkbare regeling hanteren en een nieuwe (tegen gereduceerd tarief) kroon of brug vervaardigen.
  • * Prothese: Gedurende vier maanden na het plaatsen van een definitieve prothese gratis nazorg consulten.
  • * Noodprothese: Gedurende een week na het plaatsen gratis nazorg consulten.
  • * Breuk van de (nood)prothese: wordt beoordeeld door de tandtechnieker. Het betreft in 90% van de gevallen geen materiaalfout, maar breuk door vallen (wasbak!) en te hard bijten.
  • * Splint: 1 Jaar op fabricagefouten.
    Geen garantie op normale slijtage door gebruik.

Bent u van mening dat u recht heeft op coulance/garantie dan kunt u contact met ons opnemen en zullen wij een afspraak plannen om het probleem te bespreken en. 

Als u behoefte heeft aan een derde, neutrale partij, dan kunt u gebruik maken van de klachtenregeling van Mondzorgpartners, de beroepsvereniging waar onze praktijk en onze tandartsen bij aangesloten zijn. Meer informatie over deze regeling leest u op onze klachtenpagina